Tuesday, November 25, 2008

Jadilah Manusia Yang Paling Bahagia

KEBAHAGIAAN PADA PERSPEKTIF AL-QURAN

Bahagia merujuk kepada perkara maknawi yang tidak dapat dilihat dengan mata, tidak boleh dinilai dengan wang, tidak dapat disukat dengan sebarang kaedah. Bahagia merupakan kepada perasaan yang terletak dalam hati, kebersihan jiwa, ketenangan, kelapangan dan kedamaian.Ia lahir dari dalam diri manusia, bukannya boleh diada-adakan.Ramai manusia tersilap beranggapan bahawa bahagia itu terletak pada wang ringgit, rumah, pangkat dan keluarga.

Firman Allah s.w.t dalam surah Yunus ayat 58 :

Maksudnya : “Katakanlah (wahai Muhammad) "kedatangan Al-Quran itu adalah semata-mata dengan limpah kurnia Allah dan kasih sayangNya, maka dengan isi kandungan Al-Quran itulah hendaknya mereka bersukacita (bukan dengan yang lainnya), kerana ia lebih baik daripada apa yang mereka himpunkan dari segala benda dan perkara yang tidak kekal)".


Kata al-Imam al-Kalbi ( t.t : 289 ), perkataan FadlulLah merujuk kepada Islam dan Rahmat pula merujuk kepada al-Quran.

Firman Allah lagi dalam surah al-An’am ayat 153 :

Maksudnya : “Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (ugama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa."

Firman Allah menjelaskan isu derita dan bahagia dalam surah Hud ayat 106-107 :

Maksudnya : “Adapun orang-orang yang celaka (disebabkan keingkaran dan maksiatnya), maka di dalam nerakalah tempatnya. Bagi mereka di situ, hanyalah suara memekik-mekik dan mendayu-dayu (seperti suara keldai). Mereka kekal di dalamnya selagi ada langit dan bumi kecuali apa yang dikehendaki oleh Tuhanmu. Sesungguhnya Tuhanmu, Maha Kuasa melakukan apa yang dikehendakiNya. Adapun orang-orang yang berbahagia (disebabkan imannya dan taatnya), maka di dalam Syurgalah tempatnya. Mereka kekal di dalamnya selagi ada langit dan bumi kecuali apa yang dikehendaki oleh Tuhanmu sebagai pemberian nikmat yang tidak putus-putus”.

Firman Allah dalam surah Taha ayat 123-124 :

Maksudnya : “… sesiapa yang mengikut petunjukKu itu nescaya ia tidak akan sesat dan ia pula tidak akan menderita azab sengsara. "Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta".

Dalam ayat ke 97 surah al-Nahl pula Allah swt berfirman :

Maksudnya : “Sesiapa yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan sesungguhnya kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan”.
KEBAHAGIAN YANG SEBENARNYA, BERMULA DARI DIRI ANDA[1]

Pastikan checklist di bawah untuk membolehkan anda menikmati erti kebahagiaan.

1. Banyakkan berfikir tentang nikmat Allah.

2. Banyakkan syukur, Kata al-Imam al-Ghazali dalam Ihya` Ulumiddin , manusia tak bersyukur kerana 2 perkara iaitu jahil & ghaflat.

3. Banyakkan berdoa. Antara da yang masyhur , Allahumma inni as`luka qalban mutma`innatan, tatmainnu biliqaika.Allahumma aqsim lana min khasyatika ma tahulu bihi bainana wa baina maksiaytik..( rujuk dlm buku 101 doa hadith2 sahih krg Zahazan Mohamed terbitan TelagaBiru Sdn Bhd)

4. Change the way of thinking.

5. Banyakkan senyum.

6. Memprogramkan minda sebelum tidur setiap hari .Orang yang cemerlang sentiasa meletakkan target untuk dicapai dalam sesuatu tempoh masa.Mereka akan mempastikan cara hidup yang berkualiti, penggunaan masa secara sistematik.

7. Keep a journal.Write an ongoing list of the good things that happen to tou everyday.

8. Remember to love your partner for who he or she is.

9. Hargai diri anda.

10. Jaga hubungan dengan Allah.

11. Mencari pedoman dari orang2 yang saleh yang dah berjaya memiliki rumahtangga yg tenang bahagia, anak2 yang saleh berjaya dlm akademiknya, dan indah molek akhlaknya.

12. Tell your partner, family , friends that you love them.Tell them when they do things well.Alitle praise never hurts and before you know that it you might be told that you’ve done things well too.You never know.

13. Tukar Rutin harian, bangun awal, cthnya utk beli barang2 keperluan rumah pada hari cuti, so bila kita pergi shopping, dlm perjalanan balik, kita lihat orang baru dtg, mereka tidur pagi tadi, jadi kita akan rasa hari yang lebih panjang.

14. Pergi bercuti, utk tenangkan fikiran.

15. Latih utk mengatakan tidak pada perkara yang anda tidak bersedia.

16. Libatkan diri dalam program2 amal yang dapat Bantu memeberi keringanan pd org lain.

17. Buat aktiviti yang agak berlainan selagi dibenarkan syara’.

18. Jalin Silaturrahim, ia merupakan salah satu factor berkat umur.

19. Jemput kawan-kawan datang ke rumah, adakan usrah dsb.

20. Phone, email and write to some old friends.

21. Enhance you mood with greenery.Cut some fresh flowers from the garden- or get up early, head to the markets and fill your homes with loads of cheap flowers, fruit and vegetables.

22. Lakukan aktiviti2 regangan, bersenam dan sedut udara2 bersih.Kata Dr Fadilah Kamsah dgn angka 7.

23. Pergi ke pantai, hutan frim spy hati tenang.

24. Lakukan jogging dan exercise, org perempuan sekalipun spt sukan di Iran, disertai oleh org2 yg tutup aurat.

25. Tukar kedudukan meja, kerusi dlm rumah, change is as good as a holiday.

26. Don’t try to keep up with others.So your neighbours have a larger home,, the latest stereo system, a new car- who cares ? Look again.He works on weekwnds, and they never seem to see friends.Who’s better off, really?

27. Jangan layan perkara-perkara kecil yang tak menguntungkan kita.Orang yang agressif di jalan raya.

28. Bersihkan rumah kita, recycle barang yg tak diperlukan kepada charity foundation dll.

29. Jangan menangguhkan kerja, keran ia akan menyebabkan longgokan tanggungjawab, lagi susah utk memikulnya.

30. Bantu meringankan kerja org lain.

31. Makan makanan yg tidak menjadikan kita stess, spt daging merah banyakkan makan buah-buahan, cereal, sayur-sayuran dan daging putih.Jauh makanan yg mengandungi MSG.(Check di laman Web JAKIM,PPIM or CAP utk mengetahui detail)

32. Selalu datang ke majlis ilmu.Kerana dlm hadith sahih,rwyat Ahmad dan al-Nasa`eiy “ tidaklah berhimpun sesuatu golongan dlm majlis ilmu melainkan Allah akan…"

33. Selaraskan matlamat.Suami bertanggungjawab mengajak isteri, anak-anak dan seiap individu dalam keluarga agar berfikir dan berdaya maju untuk pencapaian objektif hidup.Perkara ini mestilah selalu diingatkan supaya tidak ada yang keciciran dari landasan yang telah diletakkan bersama secara teamwork itu.

34. Banyakkan kerja secara berkumpulan supaya kita dapat menjayakannya secara lebih effisien.

35. Menerima diri seadanya tanpa syarat.

36. Tekaan positif jika tidak pasti.

37. Jangan cakap sahaja, tapi buat.Tony Fernandez ketika nak set up syarikat penerbangannya pernah diketawakan hatta oleh isterinya.Tapi dia konsisiten cuba mempertaruhkan dirinya, akhirnya terbukti apa yang diazamkan itu membeuahkan hhasil. Kita orang Islam patut memiliki daya juang yang lebih tinggi.

38. Tidak semestinya kita menang sepanjang masa.Ada keadaan kita kena mengalah dan alangkah baiknya jika kita win-win situation.Ini adalah petua DMFK.

BAHAGIA BERADA PADA HATI

Firman Allah dalam surah al-Ra’d ayat ke 28 :

Maksudnya : "(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. Orang-orang yang beriman dan beramal soleh, beroleh kebahagiaan yang amat mengembirakan dan tempat kembali yang sebaik-baiknya."

DOA-DOA MEMOHON KEBAHAGIAAN

Maksudnya : “Ya Allah , aku memohon dariMu jiwa yang tenang , yang beriman dengan pertemuan denganMu , redha dengan ketentuanMu , dan merasa cukup dengan pemberianMu” .[2]
DOA MEMOHON KETETAPAN HATI

Maksudnya :" Ya Allah , Tuhan yang menunjukkan hati , tunjukkanlah hati-hati kami kepada jalan ketaatan kepadaMu ".[3]

Maksudnya :" Ya Allah , Tuhan yang membolak-balikan hati , teguhkanlah hati-hati kami kepada agamaMu" .[4]

PENUTUP

Maksudnya: “ Maha suci Engkau , ya Allah , dan saya mengucapkan puji-pujian kepada Mu . Saya menyaksikan bahawa tiada tuhan melainkan Engkau , saya mohon ampun serta bertaubat padaMu ”. [5]

[1] Disesuaikan dari buku Petua Untuk Sentiasa Ceria, karangan Dato` Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah,terbitan Telaga Biru Sdn Bhd,Bab Riyadhah Jiwa dari Kitab Ihya` Ulumiddin dan 25 Easy Steps To Happiness, Reader’s Digest Sept 2002

[2] Tafsir Ibnu Kathir jilid 4 muka surat 65 , Al -Alusi jilid 16 muka surat 238

[3] HR Muslim no 2654

[4] HR at-Tirmizi no 3522 , Ahmad no 302, 315 dan al-Hakim , dianggap sebagai sahih oleh al-Hakim dan az-Zahabi.

[5] HR at-Tirmizi no 3433 dan mengatakannya hadits ini hasan sohih.


Sumber : http://zahazanmohamed.blogspot.com

0 komentar:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates

 

Cute Orange Flying Butterfly