Monday, October 19, 2009

JANGAN BERSEDIH


Kenapalah Aku diuji?

"Adakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan " kami beriman" sedangkan mereka tidak diuji? dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang terdahulu sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta" Al-Ankabut (2-3)

Kenapa aku tidak dapat apa yang aku inginkan?

" Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik buatmu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" Al-Baqarah ( 216)

Tak tertanggung ujian ini ?

" Allah tidak membebani sesorang itu melainkan yang termampu olehnya"( al-Baqarah 286)

Kecewanya rasa hati ?

" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang yang beriman" Al-Imran 139

Siapa ingin aku kongsikan ujian ini?

" Dan Mintalah pertolongan ( kepada ALlah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang,dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" Al-Baqarah 45

Bagaimana aku harus laluinya ?

" Wahai orang-orang yang beriman! bersabarlah kamu ( menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan ) dan kuatlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh ( di medan perjuangan) dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan ) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya ( mencapai kemenangan) Al- Imran 139

Apa kesudahan ujian ini ?

" Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka " At-Taubah 111

Aku tidak dapat bertahan!"

.... dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah melainkan kamu kafir ." Yusuf 12


Kepadalah Allahlah kita berharap ..." cukuplah Allah bagiku, tidak ada tuhan selainnya. Hanya kepadaNya aku bertawakal" At-Taubah 129

0 komentar:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates

 

Cute Orange Flying Butterfly